Leer elk kind lezen

De Leessprong-gedachtesprong



hup van flyer_klein-BijgesnedenOnderwijsdiscussies blinken niet altijd uit in zorgvuldig redeneren. Maar in zijn artikel De rol van het automatiseren tilt Leessprong-auteur Jan Crijns de kunst van de onzorgvuldige gedachtesprong tot een ongekend niveau. Dat doet hij zo.

In een inleidende beschouwing schetst Crijns de belabberde toestand van het leesonderwijs in Nederland, waar de directe systeemaanpak van Leessprong – ik lees met hup zo goed als onbekend is. Aan het eind van het schooljaar hinkt in groep 3 (eerste leerjaar) ongeveer 15 procent van de leerlingen achterop. Een jaar later, aan het eind van een schooljaar in groep 4, is het aantal zwakke lezers verdubbeld tot zowat 30 procent van de kinderen. Op die cijfers valt niets af te dingen, ze komen van de Nederlandse Onderwijsinspectie.

Dus kan Nederland maar beter met een directe systeemmethode aan de slag gaan, suggereert Crijns: ‘Met een directe systeemaanpak voorkomt en vermindert men leesproblemen.’ Dat is een ongelukkige formulering: als een aanpak problemen voorkomt, zijn er geen problemen en valt er niets meer te verminderen.

Maar laten we geen spijkers op laag water zoeken. Wat Crijns verder nog te zeggen heeft is veel interessanter. ‘Uit onderzoek van de Universiteit Gent (Legrand en Spoelders 2005) blijkt uit analyse van de leesresultaten dat 97% van de eersteklassertjes beter lezen met een directe systeemmethode (Leessprong – ik lees met hup) dan met de vroeger gebruikte methode.’

En dat is kletskoek.

In 2005 publiceerden Crijns’ kroongetuigen Vicky Legrand en Marc Spoelders hun artikel in de Onderwijskrant. De titel is: Leessprong en de directe systeemmethode. Wat vindt de leerkracht ervan? Een tevredenheidsenquête dus, geen kwaliteitsonderzoek. Wat blijkt? 97 procent van de leerkrachten die Leessprong gebruiken heeft de indruk dat hun leerlingen sneller en vlotter leren lezen met ik lees met hup dan met hun voorgaande methode voor aanvankelijk lezen. Betekent dat ook dat 97 procent van de kinderen beter leest? Neen, maar Crijns doet wel alsof dat tóch zo is.

Ordinaire, misleidende reclame, vermomd als een artikel dat leerkrachten informeert? Of een staaltje denken met hup? Wie zal het zeggen? Maar een onzorgvuldige gedachtesprong is het in elk geval. En onzorgvuldige gedachtesprongen maken methodemakers beter niet.

Lees in dit verband ook: Moet ‘ik’ het eerste woord zijn? Bij Leessprong vinden ze van wel, maar het argument slaat nergens op.

Nog geen commentaren

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

De Alfabetcode bij Van Gils en Gasten

Klik op de afbeelding om het gesprek te bekijken.

Nikslexie: de Alfabetcode-film

Klik op de afbeelding om de documentaire te bekijken.

Basiskoppelingen oefent u zo

Klanken herkennen? Letters schrijven? Basiskoppelingen maken? Klik op de afbeelding en kijk hoe dat gaat.

Vlotheid trainen gaat zo

Klik op de afbeelding om de tutorial te bekijken.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux