Leer elk kind lezen

Differentiatie



differentiationpictureDit plaatje laat zien hoe idioot het is om niet te differentiëren in de klas. Zo lijkt het toch. En omdat één beeld meer zegt dan duizend woorden, valt er over de noodzaak van differentiatie niet veel meer te discussiëren.

Maar het plaatje klopt niet. Natuurlijk verschillen kinderen van elkaar. Maar nooit zoveel als een aap van een goudvis of een olifant: de gelijkenissen tussen kinderen zijn veel groter dan de verschillen. Daarom kun je niet van elk beest verwachten dat het in een boom klimt, maar wel van elk kind dat het vlot leert lezen, dat het correct leert spellen, dat het goed leert schrijven.

Dat moeten we trouwens verwachten: kinderen die deze dingen geleerd hebben, hebben gewoonlijk een beter leven. En de kans op een beter leven mogen we ze niet afpakken.

Wel moeten we zien dat sommige kinderen op sommige punten wat intensievere begeleiding nodig hebben om die hoge doelen te bereiken. Dan moeten ze die krijgen.

Dát is differentiatie: dezelfde boom in, maar niet allemaal met dezelfde ladder.

Nog geen commentaren

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De Alfabetcode bij Van Gils en Gasten

Klik op de afbeelding om het gesprek te bekijken.

Nikslexie: de Alfabetcode-film

Klik op de afbeelding om de documentaire te bekijken.

Basiskoppelingen oefent u zo

Klanken herkennen? Letters schrijven? Basiskoppelingen maken? Klik op de afbeelding en kijk hoe dat gaat.

Vlotheid trainen gaat zo

Klik op de afbeelding om de tutorial te bekijken.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux