Leer elk kind lezen

Dyslectici hebben een bijzondere aanpak nodig



Dwaalspoor dyslexie is controversieel, niet in overeenstemming met de wetenschappelijke consensus, zo wordt onder deskundigen wel eens gesteld. Laten we eens kijken hoe dat zit met die wetenschappelijke consensus.

Moeten er eerlijkheidshalve geen twee wedstrijden zijn? Een voor gewone slechte chauffeurs en een voor chauffeurs met een aangeboren onvermogen om goed te leren rijden?

Moeten er eerlijkheidshalve geen twee wedstrijden zijn? Een voor gewone slechte chauffeurs en een voor chauffeurs met een aangeboren onvermogen om goed te leren rijden?

Rond hun zesde beginnen kinderen gewoonlijk met leren lezen. Soms gaat dat vanzelf, soms is dat lastig. Daarover zijn we het wel eens.

Laten we de groep kinderen die het er moeilijk mee heeft voor het gemak even moeizame lezers noemen. De claim van de Dwaalspoor-critici is nu de volgende. ‘Moeizame lezers heb je in twee soorten: gewone moeizame lezers en dyslectische moeizame lezers. Het is erg belangrijk zo gauw mogelijk uit te maken wat voor moeizame lezer een kind is, zodat alle kinderen zo gauw mogelijk de begeleiding krijgen die het best bij hen past.’

De claim van de Dwaalspoor-critici wordt vrij algemeen aanvaard, dat is een feit.

Maar: waar is de wetenschappelijke consensus over hoe je dat doet, gewone moeizame lezers van dyslectische onderscheiden?

En waar is wetenschappelijke consensus over de begeleiding die de kinderen moeten krijgen? Als het onderscheid tussen gewone en dyslectische moeizame lezers ertoe doet, dan moeten er twee aanpakken zijn: een aanpak A die gewone moeizame lezers vooruit helpt maar slecht werkt voor dyslectische moeizame lezers, en een aanpak B waar gewone moeizame lezers niet van profiteren maar waarmee dyslectische dan weer wel beter af zijn. Waar is de wetenschappelijke consensus over hoe die beide aanpakken eruitzien?

Waar? Nergens.

De wetenschappelijke consensus waarmee Dwaalspoor dyslexie niet in overeenstemming zou zijn, is een fictie. Als er al een wetenschappelijke consensus bestaat, dat is het er een die vaak verzwegen wordt, namelijk dat alle kinderen hetzelfde nodig hebben: goed onderwijs.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux