Leer elk kind lezen

Het dyslexieprobleem in drie minuten



Op een forumgesprek van Beter Onderwijs Nederland zet de Nijmeegse hoogleraar Anna Bosman nog een keer beknopt uiteen wat de kern van het dyslexieprobleem is: kinderen wordt verteld dat ze een stoornis hebben terwijl het eigenlijk gaat om een tekortschietende didactiek.

U kunt de discussie hier helemaal bekijken.  Anna Bosmans tussenkomst ziet u vanaf 04:30.

Kees Vernooy treedt haar bij. Ook in drie minuten (vanaf 10:35) vat hij het leesverbeterproject in Enschede samen waarbij tienduizend basisschoolkinderen betrokken waren. Daar werd de uitval  gereduceerd van ruim 50 tot minder dan 2 procent. En ook die laatste twee procent was niet dyslectisch.

Aan veel van wat er verkeerd loopt op de scholen zijn volgens Anna Bosman de wetenschappers schuldig (vanaf 18:00), uitgerekend de mensen van wie je oplossingen zou verwachten dus. Maar die proberen ‘de wereld de wereld te imponeren met iets wat nergens over gaat.’ Handschriftdocent en Schrift-auteur Ben Hamerling wijst daarbij nog op het businessmodel van de educatieve uitgevers.

Eerder in het gesprek (09:00) had Hamerling overigens al eens naar de didactische keuzes van de TintelTuin verwezen, waar geen enkel kind dyslectisch is en waar ze ‘schrijven als zonnetjes’.

No Comments Yet

Leave a Reply

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux