Leer elk kind lezen

Hoelang moet u oefenen?



Kijkt u even naar de woorden op het plaatje. Nu komt de opdracht. U moet de woorden niet lezen, u moet zeggen welke kleur de letters hebben. De meeste mensen vinden dat lastig. Dat komt omdat ze het moeilijk vinden iets anders te zeggen dan wat ze lezen: ‘groen’ zeggen als er ‘geel’ staat, bijvoorbeeld, ook al staat het er in het groen. Als er Russische woorden op het plaatje stonden, of Japanse, was er voor de meeste Nederlandstaligen niets aan.

Eén van de dingen die zo’n plaatje laat zien, is wat het betekent een vlotte lezer te zijn. Voor wie echt vlot leest, is lezen een reflex. Als er woorden staan is het lastiger om ze níet te lezen dan om dat wel te doen. Een enkele keer is dat hinderlijk, maar meestal is dat handig.

Hetzelfde doet zich voor bij schrijven. Woorden als katten schrijft u met dubbele t zonder dat u daarbij nadenkt. Als ik u een dicteetje met zulke woorden zou geven, zou het u meer moeite kosten een enkele medeklinker te schrijven dan een dubbele: als ik /katten/ zeg, is katten schrijven makkelijker dan katen.

Dat geeft een idee hoelang kinderen op een probleem moeten oefenen. Tot de meeste kinderen in het klas het kunnen? Tot ze het allemaal kunnen? Neen, dat is allemaal te weinig: tot het fout doen meer moeite kost dan het goed doen.

Maar: dat punt bereik je nooit door véél oefenen alleen. Eerst is er goede instructie nodig: die is helder en correct. En dan komt het oefenen. Als er van het eerste te weinig is, wordt het tweede een maat voor niets: dan helpt stampen niet, en brengen leeskilometers  niemand verder. Helaas is dat precies waar het al te vaak aan schort. Ziedaar waarom er zo veel kinderen zo weinig vooruit komen.

No Comments Yet

Leave a Reply

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux