Leer elk kind lezen

Mijn collega’s zweren bij methode XYZ



Op school een aanpak kiezen doe je als team. Leren lezen en schrijven moeten kinderen niet een jaartje zus doen en dan weer een jaartje zo,  afhankelijk van bij wie ze toevallig in de klas komen.

Discussies over welke aanpak het schoolteam kiest, kunnen hoog oplopen. En als u een aanpak als de Alfabetcode voorstelt, die een aantal oude gewoontes op hun kop zet, zal dat vast niet anders zijn. Het zal dus niet meevallen uw collega’s te overtuigen, vooral als ze niet van plan zijn zich te laten overtuigen. Wat kunt u dan doen?

Om te beginnen: oefen geduld. Nieuwe ideeën hebben tijd nodig. Vraag uw collega’s waarom ze zo’n fan zijn van methode XYZ, in welk opzicht XYZ didactisch superieur is aan alle andere methodes, waarom XYZ een weldaad is voor de kinderen. En wijs bij elke gelegenheid vriendelijk op de tekorten van XYZ, op het aantal uitvallers dat maar niet omlaag wil.

Intussen haalt u uit Dwaalspoor dyslexie wat u nodig hebt om de schade te beperken die met XYZ gewoonlijk wordt aangericht: u kent de zwakke punten in de methode, u weet hoe een goede eruitziet, met wat creativiteit weet u wel iets te bedenken om de lekken in XYZ te dichten. Zo’n compromis is niet ideaal, maar beter dan een methodestrijd die gevoerd wordt met kinderen als kanonnenvlees in de loopgraven. Want: u zult succesjes boeken en uw collega’s zullen willen weten hoe u dat klaarspeelt.

Als u graag wilt dat ik u dat kom helpen uitleggen aan uw collega’s, dan laat u het maar weten. We spreken wel iets af.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux