Leer elk kind lezen

Wat u niet mag zien



Kun je dyslexie voorkomen? Die vraag zou ik voor de Universiteit van Vlaanderen in een college van een kwartiertje moeten beantwoorden.  Op het eerste gezicht lijkt het antwoord wel ‘neen’ te moeten zijn. Als dyslexie een aangeboren stoornis is, kom je met goed leesonderwijs, met Alfabetcode, met wat dan ook te laat.

Maar dat klopt niet. Het echte antwoord luidt: er is geen antwoord, want de vraag deugt niet. Als we kinderen voor levenslange leesproblemen willen behoeden, zullen we – voorlopig tenminste – over dyslexie moeten zwijgen.

Dyslexie voorkomen begint namelijk bij: het concept dyslexie in de koelkast te leggen, de olifant in de kamer zien en de dingen die we kinderen leren kritisch tegen het licht te houden.

Als je zulke dingen zegt, komt er tegenwind: ‘Moonen legt een wetenschappelijke consensus en massa’s degelijk onderzoek naast zich neer. Moonen verzwijgt hersenonderzoek dat verschillende activatiepatronen laat zien bij vlotte en bij dyslectische lezers. Moonen vergeet hoe goed het voor moeizaam lezende kinderen is om te horen dat ze niet dom zijn. Moonen moet zijn wilde claims eerst maar eens experimenteel bewijzen.’

En dus heeft een coalitie van Vlaamse dyslexie-experten (onder anderen Ghesquière, Van den Broeck, Duyck, Geudens, Brysbaert) er bij de Universiteit van Vlaanderen op aangedrongen, mijn college te verwijderen. Argument: ik ben geen wetenschapper, ik ben een charlatan, ik verspreid mythes, ik misleid het publiek. En daarom kunt u het college niet meer bekijken.  Hoe ik daarmee omga, moet ik voorlopig zelf nog even bekijken.

Maar hier kunt u zelf een oordeel vellen. Neem uw tijd en lees. Als het onzin is, mag u me altijd uitleggen waarom. Als het steek houdt, legt u dat vooral ook aan anderen uit.

Voorlopig blijf ik er echter bij: geen enkel van die verwijten snijdt hout. Op knack.be leest u waarom. Mijn stuk daar heet: Het begrip dyslexie had al lang met pensioen gemoeten. En weet u wat? Die titel is niet eens van mij. Hij is van Keith Stanovich, misschien wel de meest gerespecteerde leesonderzoeker ter wereld.

Nog zin in een toetje? Hier leest u wat voor schade het concept dyslexie heeft aangericht.

Nog geen commentaren

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een video die u niet mag zien

Klik op de afbeelding. Dan ziet u waarom dat niet mag.

Nikslexie: de Alfabetcode-film

Klik op de afbeelding om de documentaire te bekijken.

Basiskoppelingen oefent u zo

Klanken herkennen? Letters schrijven? Basiskoppelingen maken? Klik op de afbeelding en kijk hoe dat gaat.

Vlotheid trainen gaat zo

Klik op de afbeelding om de tutorial te bekijken.

De Alfabetcode bij Van Gils en Gasten

Klik op de afbeelding om een fragment van het gesprek te bekijken.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux