Leer elk kind lezen

Hoe de expert u bij de neus neemt



aryan van der leij

Aryan van der Leij

Slecht onderwijs: veel dyslexie, kopt de Nederlandse krant NRC. Duidelijker kan een krantenkop niet zijn. Maar aan het eind neemt het stuk een hoop gas terug. Is de waarheid dan zo ongemakkelijk?

Journalist Maarten Huygen laat eerst de kroongetuigen aan het woord. ‘Als je goed les geeft, is de kans dat kinderen leesproblemen ontwikkelen praktisch nihil’, zegt Anna Bosman, hoogleraar Dynamiek van leren en ontwikkeling aan de Radboud Universiteit. Maar er wordt vaak niet goed les gegeven, weet leesexpert Kees Vernooy: ‘Uit internationaal onderzoek blijkt dat de meeste leesproblemen zijn toe te schrijven aan de kwaliteit van de instructie en niet aan oorzaken bij het kind.’ Zowat 30 procent van de kinderen leert in groep 3 niet goed lezen. Ouders uit de middenklasse en hoger zorgen er dan voor dat hun kind een dyslexieverklaring krijgt. Daar heeft Bosman het moeilijk mee: ‘Ik vind het een groot probleem dat er ook wordt gesproken over een leesstoornis. Die is nergens in de hersenen aangetoond. We hebben ook geen zwemstoornis of fietsstoornis.’ Dus wat moeten we doen om die problemen op te lossen? Goed les geven en goed oefenen. Maar de meeste leerkrachten in groep 3 of 4 hebben een hekel aan oefenen. Of ze denken dat de kinderen er een hebben.

Dat is allemaal glashelder en helemaal in Alfabetcode-stijl gedacht. Maar dan verschijnt Aryan van der Leij ten tonele. Die is hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam en gespecialiseerd in leesproblemen. Volgens hem is dyslexie een neurobiologische stoornis die onder de volksgezondheid valt. Daarin ‘verschilt hij dus van mening’ met Bosman die volhoudt dat er nooit zo’n stoornis is aangetoond en dat leesproblemen dus op school moeten woerden opgelost.

Maar hoe zit het nu: is er ooit een leesstoornis aangetoond, ja of nee? Het antwoord op die vraag moet een feit zijn, geen mening. In The Dyslexia Debate, hun overzicht van vijftig jaar dyslexie-onderzoek, betogen Julian Elliott en Elena Grigorenko dat het antwoord negatief is. Als  ze zich volgens Van der Leij vergissen, moet hij zijn bewijsmateriaal maar op tafel leggen. Waarom doet hij dat niet gewoon?

Bouw! Bewust de verkeerde aanpak.

Bouw! Bewust de verkeerde aanpak.

Van der Leij is het wel met Bosman eens dat leesproblemen kunnen worden verminderd door  veel en herhaald in groep te oefenen. ‘Je moet het geautomatiseerd kennen’, zegt hij. ‘Iedereen die ooit in koor heeft gezongen, weet dat je gemakkelijker leert, als je samen zingt.’

Maar nu komt er iets opmerkelijks. Met de Universiteit van Amsterdam heeft Van der Leij Bouw! ontwikkeld, een methodiek om kinderen al vroeg letterkennis te helpen verwerven. Niet met de hele klas maar individueel. U leest het goed: volgens Van der Leij leren kinderen het vlotter samen, maar kinderen die zijn methodiek volgen, leren het toch alleen. Minder vlot dus.

Toch ‘werkt’ Van der Leijs methodiek echt. Twee studies hebben de werking van de methodiek aangetoond: het aantal dyslectici was half zo groot als dat in de controlegroep zonder Bouwmethodiek. Nou zeg, waarom zouden we daarvan onder de indruk zijn? Als goed leesonderwijs de kans op leesproblemen tot ‘praktisch nihil’ reduceert, zoals Bosman zegt, dan is Van der Leijs Bouwmethodiek slappe kost: hij werkt maar half zo goed als goed onderwijs.

Aryan van der Leijs verhaal rammelt dus aan alle kanten als een oude melkbus. En toch krijgt uitgerekend hij het laatste woord in dit krantenstuk. Iemand een idee waarom?

Nog geen commentaren

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een video die u niet mag zien

Klik op de afbeelding. Dan ziet u waarom dat niet mag.

Nikslexie: de Alfabetcode-film

Klik op de afbeelding om de documentaire te bekijken.

Basiskoppelingen oefent u zo

Klanken herkennen? Letters schrijven? Basiskoppelingen maken? Klik op de afbeelding en kijk hoe dat gaat.

Vlotheid trainen gaat zo

Klik op de afbeelding om de tutorial te bekijken.

De Alfabetcode bij Van Gils en Gasten

Klik op de afbeelding om een fragment van het gesprek te bekijken.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux