Leer elk kind lezen

Onderwijskwaliteit keldert



De kwaliteit van het Vlaams onderwijs gaat erop achteruit. Fors zelfs, blijkt uit een analyse van professor emeritus Jan Van Damme, Kim Bellens en Wim Van den Noortgate (KU Leuven) die is verschenen in vaktijdschrift TORB. De studie combineert de resultaten van PISA en twee andere internationale onderzoeken: PIRLS, dat zich richt op taal- en leesvaardigheid, en TIMSS, dat focust op wiskunde en wetenschappen.

PISA en PIRLS met elkaar combineren om iets over afkalvende leesvaardigheid te zeggen, dat hebben we ook al een keer gedaan. De Knack-redactie koos voor een lange, maar sprekende titel: ‘Als we zo voortdoen, is binnen vijf jaar een kwart van de jongeren niet meer in staat de krant te lezen,’ De analyse van de Leuvense onderzoekers is vast en zeker uitgebreider en meer gedetailleerd, maar de conclusie wijst dezelde kant uit: richting afgrond.

De vraag is nu: wat gaan we doen om het tij te keren?

De eerste reacties zijn niet bijzonder hoopgevend. Onderwijsminister Crevits zegt dat er al veel gebeurd is: de hervorming van het secundair onderwijs die onder ministerschap eindelijk wordt uitgerold. Het weerwerk dat we uit de klimaatdiscussies dus: ‘We doen toch al veel!’ Helaas gaat het daar niet om, het gaat om wat we bereiken.

N-VA-voorzitter De Wever, die graag een partijgenoot van hem als Crevits’ opvolger wil, wijt de neerwaartse trend aan de ‘pretpedagogie van het katholiek onderwijs.’ Verder is er veel gekrakeel over de ‘zesjescultuur’ en over waar ‘de lat’ moet liggen. Of over wetenschappers die te weinig bij de onderwijsdebatten worden betrokken. En natuurlijk ook over geld.

Aan de kern van de zaak zijn we kennelijk nog niet toe. Die kern bestaat uit een ander type vragen. Hoe definiëren we onderwijskwaliteit? Hoeveel moet elke leerling die een jaar op school heeft gezeten, aan het eind van dat jaar vooruit zijn gekomen? Hoe meten we die vooruitgang?

Zo bezien zit de kern van deVaamse onderwijsmalaise ook in de lamentabele kwaliteit van het debat dat beleidsmakers over onderwjs voeren.

Lees ook: Vlaams onderwijs in vrije val, Bent u verbaasd mevrouw Crevits? en Waarom onderwijsministeries de verkeerde prioriteiten stellen


Nog geen commentaren

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een video die u niet mag zien

Klik op de afbeelding. Dan ziet u waarom dat niet mag.

Nikslexie: de Alfabetcode-film

Klik op de afbeelding om de documentaire te bekijken.

Basiskoppelingen oefent u zo

Klanken herkennen? Letters schrijven? Basiskoppelingen maken? Klik op de afbeelding en kijk hoe dat gaat.

Vlotheid trainen gaat zo

Klik op de afbeelding om de tutorial te bekijken.

De Alfabetcode bij Van Gils en Gasten

Klik op de afbeelding om een fragment van het gesprek te bekijken.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux