Zeker leren lezen

Thuisonderwijs begint zo



Uiteraard hebt u paar dingen nodig:  Exit dyslexie, blanco schriftjes met goede (!) hulplijntjes, optioneel Schriftcode en Ik lees al en ten slotte schrijfmateriaal. Ik leg dat even uit.

Exit dyslexie, om te snappen wat uw kinderen moeten leren, waarom ze dat met de aanpak op school waarschijnlijk niet zouden leren, en waarom ze met een bepaalde andere aanpak veel betere kansen hebben om het nog goed te leren. Die bepaalde aanpak heet de Alfabetcode en ik beschrijf hem in het boek van naaldje tot draadje. Exit dyslexie koopt u in de boekhandel of online.

We gaan leren lezen door te leren schrijven. Dus hebt u schrijfmateriaal nodig. Dat moeten uw kinderen namelijk goed leren hanteren. Voor voorbereidend kleurwerk: een goed stel fijne kleurpotloden. (Geen dingen die elk kind spontaan in zijn vuist zou nemen.)

Zodra u letters gaat schrijven, neemt u beter geen balpen. Door het balletje in de pen schiet de pen namelijk makkelijk uit. Vergelijkt u het met leren lopen: dat gaat op rolschaatsen moeilijker dan op blote voeten of met een goede schoen. Wat u nodig hebt is dus een prettig schrijvende pen, die voldoende weerstand biedt. De beste oplossing is een extra fijne vulpen of een fijne gelschrijver: 0.4 is fijn genoeg, dikker dan 0.5 zou ik afraden. Als u even wilt kijken om wat voor pen het gaat: hier is de link naar de 0.4 en hier gaat het naar de 0.5.

Mochten de gelpennen niet leverbaar zijn, dan kunt u zich behelpen met een goed 0.5 mm-vulpotlood. Denk er dan wel om dat potloodpunten afvlakken en dat de lijn dus dikker wordt terwijl u werkt. Daarom moet u het potlood vaak genoeg een kwartslag draaien. 

Verder: goed gelinieerd papier. U kunt de kopieerbladen in Exit dyslexie kopiëren. U kunt ze ook van de website downloaden. Dat zijn de goedkoopste oplossingen, maar voor uw kinderen wellicht niet de prettigste. Prettiger is een setje blanco schriftjes (met alleen maar hulplijntjes erin): die zijn zeker ook prettiger dan losse blaadjes. Schriftjes van de de methode Schrift hebben de beste hulplijntjes. Ze staan op de ideale afstand van elkaar. Hier ziet u ze.

Verder is een setje Schriftcode aan te raden, al is het niet strikt nodig. In Schriftcode-boekjes vinden kinderen de voorbeeldletters (met analyse van de opbouw) en de oefeningen om die zelf te schrijven telkens op één blad. Dat werkt handiger dan behelpen met wat ik in Exit dyslexie beschrijf over lettervormgeving en het wordt er beslist wat aantrekkelijker door. U krijgt er trouwens nog een gratis handleiding bij.

Helemaal nieuw is ook het leesboekje Ik lees al. Dat is zo gemaakt dat kinderen die nog niet alle letters en klank-tekenkoppelingen hebben geleerd, tóch al wat te lezen hebben. Overigens: alles wat ze daar kunnen lezen, kunt u ook gebruiken voor kleine dicteetjes.

Hoe gaat u te werk?

Wat ik u zou aanraden is dit. Leest u eerst Exit dyslexie goed door. Over alles wat u niet – of niet goed – snapt, mag u mij mailen. Ik antwoord zo gauw ik kan. Zodra u zich daar klaar voor voelt, begint u met uw kinderen bij het absolute begin: slakkentaal (foneembewustzijn). Ook al kunnen ze al wat letters schrijven en simpele woorden lezen, ook al heeft een ‘diagnostische test’ uitgewezen dat ze vooral hier en daar problemen hebben. Van bij het begin beginnen geeft u de zekerheid dat ook de basis van het huis gaat bouwen stevig staat. Als u dat overslaat hebt u hooguit dat vermoeden. Overigens: er is uitdaging genoeg, want vanaf nu moeten de letters niet ongeveer goed worden geschreven, maar precies en ondubbelzinnig. (Kinderen die ‘het moeilijk hebben met uu, ui en eu‘ bijvoorbeeld, schrijven die lettercombinaties ook meestal slordig: ui is dan een paar beentjes met ergens een puntje erop. Precies vormgegeven letters zijn een remedie tegen dat soort verwarring. Laat u dus vooral niet afschrikken voor de positie die ‘goed handschrift’ in de Alfabetcode heeft.)

Zodra ze wat met slakkentaal uit de voeten kunnen, zet u de volgende stap. Ze krijgen gauw genoeg in de gaten dat bij u ze elke dag iets bijleren. En als u ergens op vastloopt, dan mailt u.

Misschien lijkt het u allemaal te mooi om waar te zijn. Wel, leest u dan het commentaar bij Corona: wat nu met de kinderen? even. Het begint met: ‘Dit is inderdaad min of meer hoe het gegaan is.’ De rest leest u zelf wel.

Nog geen commentaren

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nikslexie: de Alfabetcode-film

Klik op de afbeelding om de documentaire te bekijken.

Basiskoppelingen oefent u zo

Klanken herkennen? Letters schrijven? Basiskoppelingen maken? Klik op de afbeelding en kijk hoe dat gaat.

Vlotheid trainen gaat zo

Klik op de afbeelding om de tutorial te bekijken.

Verboden vraag: Kun je dyslexie voorkomen?

De Alfabetcode bij Van Gils en Gasten

Klik op de afbeelding om een fragment van het gesprek te bekijken.