Meer ICT, betere individuele coaching?
Meer computers, zwakkere prestaties, zo bleek uit een recent OESO-rapport. In een opmerkelijk stukje in de Volkskrant vat schrijfster Aleid Truyens samen wat de goeroes van het digi-onderwijs maar niet willen toegeven: ICT heeft valse hoop gewekt.
Daar moest wel reactie op komen. En van wie anders dan van Maurice de Hond, oprichter van de Steve Jobs-scholen: ICT kan juist wel goed op scholen gebruikt worden, maar wel met een 21e-eeuwse pedagogiek. ICT, stelt hij, maakt tijd vrij voor meer individuele begeleiding , voor meer differentiatie en zo kunnen de talenten van de kinderen het best tot hun recht komen.
Truyens is daarvan niet onder de indruk en maakt in haar repliek Domme leraren, domme journalisten de kachel aan met Maurice de Honds argumentatie.
Vermakelijke lectuur allemaal, maar het beste stuk was het korte tussendoortje van Schrift-auteur Ben Hamerling dat in krant veel minder aandacht trok: Kinderen willen geen coaches. Hier is het.
“Maurice de Hond (O&D.23 september) wil de kinderen op de basisschool voorbereiden op het leven na 2025. Een holle frase, want niemand kent de toekomst, Maurice de Hond ook niet. Een jaar geleden had bijvoorbeeld niemand de huidige en komende volksverhuizing voorspeld. Kinderen worden op de basisschool namelijk niet voorbereid op de toekomst, maar begeleid naar zelfstandigheid.
Die begeleiding wordt verzorgd door leerkrachten waarvoor de kinderen hun best willen doen. Geen coaches die tussen de kinderen met digitale machines doorlopen en ‘individueel begeleiden’. Er is in de huidige maatschappij al voldoende individualisering te
vinden. De sterke kant van klassikaal onderwijs is namelijk de groepsdynamiek.
Kinderen leren van andere kinderen, doordat de verschillende niveaus door elkaar zitten. In de maatschappij wordt ook van hen verwacht dat ze met mensen van andere niveaus goed om kunnen gaan.
Kinderen hoeven al helemaal niet voorbereid te worden op de digitale wereld, want die is er al. Geheel en al ontwikkeld door de vorige generatie die geen enkele vorm van digitaal onderwijs heeft genoten.”